Eindelijk weer Nederlanders - Reisverslag uit Javier, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu Eindelijk weer Nederlanders - Reisverslag uit Javier, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer Nederlanders

Door: Liam en Sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

05 Augustus 2016 | Spanje, Javier

Javier, a las nueve y media de la tarde!

Eindelijk om 8.30 ‘s avonds op de plaats van bestemming van het al vanmorgen door mij gereserveerde hotel, 68 km verderop, een beetje rustige dag ingepland na die forse beklimming van gisteren waar Liam toch wel enige last van had… hij moest door mij vanmorgen even voor 8.30 uur wakker gemaakt worden!! hij sliep nog vast maarre het is geen vakantie zoals in Langenboom waar die andere 2 kunnen blijven liggen tot ze honger krijgen in ??? de ipad denk ik soms wel eens.. maar tja het zijn andere tijden.. tot zover deze lezing!..
Vertrokken dus pas om 9.30 en een desayuno gepakt in een cafetaria op de hoek, waar Liam zijn eerste sla bij zijn sandwich nuttigde. Daarna even voor 10.00 uur op weg.. na enkele kilometros een supermercado bezocht en daar water, kaas en eieren gekocht; boter hadden we nog.. verder nog enkele toetjes.. De rit van vandaag verliep via de N 240, een redelijk drukke weg maar door vrij ‘breed’ te fietsen voorkom je dat je ingehaald wordt als er een tegenligger verschijnt.. no problemas.. bergje op en bergje af, langs de rio Aragon, haalden we Puente de la Reine binnen een uur. Liam nog niet moe en dus verder. Opeens nog net vóór dat Puente de la Reina, een aantal beesten op het land rechts naast ons, ik zag ze al van verre zitten, dacht aanvankelijk aan herten, maar toen een van die opeens opvloog wist ik dat ze dat niet waren.. Gieren een stuk of 10, Liam geloofde me natuurlijk weer niet en toen we heel dichtbij kwamen, vloog er weer eentje op, met een geweldige spanwijdte, net voor een hard remmende auto langs, bijna ons avondeten!! wat een beesten.. Liam maakte meteen enkele foto’s als bewijs materiaal!! Na Puente de la Reine een schitterend landschap -> richting Berdun, een van verre al zichtbaar plaatsje boven op zo’n ‘puist’ in het landschap.. Voor die puist even van ondergrond verwisseld en een drankje genuttigd. Liam met zijn eerste Tortilla con patatas.. Wat Liam de dagen dat we onderweg waren jammer vond, werd hier opgelost.. Alleen met mij kunnen praten en nu opeens op dat terrasje een stel uit Eindhoven waarmee hij aan de praat raakte; zij waren met een 4 wiel aangedreven auto hier ‘off the road’ aan het rijden en zij luisterden aandachtig naar Liam’s verhaal. Aan een ander tafeltje zaten een ouder stel Vlamingen die zich in de loop van het gesprek er ook mee gingen bemoeien. en dat terwijl ik dus binnen de bestelling aan het doen was.. Toen ik buiten kwam zat meneer Liam dus geamuseerd met een stel Nederlands sprekende mensen die al alles over mij en onze reis wisten.
Na die leuke onderbreking verder.. Ik wist nog van die solo-rit in 2006 dat we een heel stuk langs de Embalse de Yesa zouden fietsen waar ik destijds ook een keer mijn zwembroek nat gemaakt had.. Bij mijn planning van vandaag stond dus even een zwempartij voor het hotel 20 km na dat ‘Embalse’ (vrij vertaald een vergaarbak voor water in droge tijden). Het liep tegen 14.00 uur en opeens een weggetje, begaanbaar voor auto’s, 2-sporen zichtbaar, links van de N240 omlaag richting die Embalse en wij omlaag… Beneden aangekomen, een van een Nederlands kenteken voorziene camper.. waar een bestuurder in zat die net weer terugreed, ik zwaaide en hij stopte.. Hij stapte uit en zei: “ola”.. Ik begroette hem in het Nederlands en zei dat mijn kleinzoon ook graag Nederlands wilde spreken en dat zijn wens vandaag dus helemaal in vervulling ging… Hij vertelde dat zijn vrouw en kinderen even verder op stonden en hij met camper eigenlijk op zoek was naar een plekje om ‘wild’ te camperen.. wij dus met hem mee en maakte kennis met Wim, Judith, Faith en Lev.. (44,36, 4 en 2 jaar). Onze fiets gestald, zwembroek aangedaan en even afgekoeld van de trip in die Embalse.. We werden meteen uitgenodigd voor het avondeten!! Liam amuseerde zich kostelijk met Faith en Lev door af en toe met Faith het water in te duiken en door met Lev takken te sjouwen voor het kampvuurtje waar het avondeten geserveerd ging worden. Liam vond nog een oude droogrekje van ijzer dat als rooster op het kampvuur dienst kon doen. Als voorgerecht zorgde Liam voor de resterende (nog in leven zijnde) eitjes, 2 van de 6 waren tijdens de reis gesneuveld! en Faith genoot ervan… alle eitjes dus weer op. In de tussentijd had Wim de Spaanse aardappelen gesneden in partjes en de door zijn zoon Lev waarschijnlijk tijdens het bezoek aan de LIDL in het karretje gegooide fles olijfolie deed zijn werk. De broccoli werd ook klaargemaakt en zoon Lev genoot echt van zijn ‘boompjes’. Toen de gebakken aardappeltjes begonnen te drijven en dus echt lekker knapperig waren, kregen we dus ons avondeten… In de tussentijd genoten van een ijskoud Amstel biertje, ondanks dat het tegen mijn principes was.. ik ken een fietsvriend die 10km voor het einde van de dagtrip een pilsje ‘moet’ hebben, koste wat kost.. soms met kilometros om, moet dát!! ikke werd dus verleid, 20km voor het einde van de trip.. en toen die karaf rode wijn ten tonele verscheen, kon ik die, onder het genot van die Spaanse aardappelen ook niet mee weigeren.. Om 19.00 uur toch maar besloten om ter vertrekken richting Javier.. Na een innig afscheid van Judith, Wim, Faith en Lev dus op weg. Volgens mijn, door menige fietsvriend verguisde Mio nog 19 kilometros…, bergje op en bergje af, naar het einde van die Embalse en dan via Yesa, zuidwaarts richting Javier.. Helaas was de stuwdam afgesloten zodat we enkele kilometros om moesten rijden, maar door ff links en rechts te vragen, kwamen we dus tegen 20.30 op de plaats van bestemming.. Een lekkere douche, andere kleren en weer helemaal fit.. klaar voor morgen!! Richting Los Arcos, net voor Logrono.. wetende dat in het weekend menig hotel volgeboekt staat en dat reserveren dus wel wenselijk is met Liam in mijn kielzog… Morgen dus weer een relatief rustige dag…
Het witte wijntje hier smaakt ook weer voortreffelijk en Liam had alleen zin in een toetje na dat eten in Restaurant ‘El Wim’ aan de embalse de Yesa!..

  • 06 Augustus 2016 - 00:36

    Trudy:

    Mooie dag dus: Gieren gezien, gezwommen, onverwachte ontmoeting. Geweldig om te lezen. Niks rotweer, kapotte banden/ketting/tandwielen! Liam, je brengt geluk geloof ik!
    En hoe gaat t meefietsen, ben je daar ook nog nuttig?

  • 06 Augustus 2016 - 09:14

    Mark Van Rooij:

    Wat een prachtig mooi avonturenverhaal weer en mooie foto's. Lekker genieten jullie.

  • 06 Augustus 2016 - 09:42

    Josine/Omi:

    goeiemorgen mannen,
    toen ik gisteravond van thuis kwam van een een heerlijke en supergezellige bbq bij joep en joni met ben en lina, mark en sterre en adam (wij dus ook uit eten) heb ik dit leuke verhaal niet gevonden of niet goed gekeken.
    een beetje van dat mooie weer mag wel hierheen komen.
    vandaag gaan we de kleine caravan op de schatberg neerzetten, laat dat zonnetje maar komen.
    Puenta de la Reina is erg mooi, er komen vanaf nu denk ik voor mij (en padre gerardo misschien)steeds meer herkenning en herinneringen boven.
    sterre en adam hebben een weekendje tilburg...
    veel liefs uit langenboom

  • 06 Augustus 2016 - 16:20

    Toot:


    Wat een fantastische dag hebben jullie gehad en wat een prachtige omgeving ,Liam is vast een zondagskind,want wie vind er nu in de middle of nowhere een droogrek., ook de foto's zien er zo gezellig uit.
    Geniet er van.,dan geniet ik van de verhalen.
    Groetjes toot.

  • 06 Augustus 2016 - 16:28

    Rob Van Der Grift:

    Hola, fietsers. Ik heb de kaart er eens bijgepakt om een indruk te hebben waar jullie nu zitten. YESA en nu richting Logrono. Nou Liam, maak Apo er dan maar niet extra op attent (voorzover die dat zelf al niet heeft gezien), jullie dan midden in La Rioja zitten. Dat wordt een extra rustdag om e.e.a. te proeven ! Je hebt zelf lekker gegeten, met hulp van de nederlandse camper bewoners. Leuk om eindelijk een foto van jullie tandem te zien. Wat een berg bagage. Dat rechtvaardigt het aanzetten van de accu. Er komt nog veel moois op jullie route. Geniet ervan samen !

  • 06 Augustus 2016 - 17:06

    Julius En Jeanny:

    Hallo "flinke binken"
    Elke dag verheugen wij ons op jullie verslag.
    Liam doet het fantastisch.
    Apo en Liam is een zeer goed team, ga zo door.
    Groetjes uit Sittard

  • 25 Augustus 2016 - 13:58

    Lev, Faith, Judith En Wim:

    Ola Sjef en Liam de twee doortrappende legendes!

    De verslagen zijn leuk om te lezen en wat een leuke dag hadden we gezamelijk bij de Yesa! Onverwachts eitjes van Liam, patatten bakken met worst en broccoli op het kampvuur en zeer leuke gezellige verhalen met de niet op houdende Liam hahaha (kletskous).
    sAvonds kregen we nog bezoek van 2 oom agenten dat het vuur uit moest, dat hadden we ook geprobeerd met onze poederblusser, alleen kwam er weinig uit. Gelukkig vond oom agent het een mooie poging en ging akkoord waardoor het in de avond toch nog aangenaam vertoeven was bij het kampvuur, af en toe nog wat hout erop gegooid wat Liam en Faith bij elkaar gesprokkeld hadden, maar het vuur voor de rest wel laag gehouden, want ja je wilt de spaanse politie niet weer op het mooie stekkie hebben.

    Wij zijn uiteindelijk nog 2 dagen gebleven en met de fingerscrossed van het mooie terrein afgereden, dat nog wat voeten in de aarde had of beter gezegd met de wielen de lucht in hahaha.

    Nogmaals we hebben genoten van jullie aanwezigheid!

    groetjes lev, faith, judith en wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liam

ik ben liam en ik ben 12 jaar oud ik ga met mijn opa (Sjef) naar Santiago fietsen; ik ga na de zomer vakantie naar de middelbare en dat wordt een nieuwe tijd voor mij en ik vind het super spannend maar de basisschool was een leuke en speciale tijd dus het moet speciaal worden uitgevoerd en dat doe ik.. en ikke ben sjef, alias apo, 67 jaar jong... fietsfanaat en Santiago de Compostela al een paar keer bezocht.. de eerste keer 10 jaar geleden in mijn eentje.. een onvergetelijke tocht... ik hoop Liam ook een keer te laten proeven van het lekker fietsen met de neus in de wind, regen, zon, sneeuw als het moet zijn... volg ons en reageer a.u.b. voor als we het 'moeilijk hebben'...

Actief sinds 13 Juli 2016
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 14092

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Liam en Sjef van Bordeaux naar SdC

Landen bezocht: