una etapa calída y montanosa - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu una etapa calída y montanosa - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu

una etapa calída y montanosa

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

06 Augustus 2016 | Spanje, Los Arcos

Los Arcos, a las seis de la tarde..

Doel bereikt, vanmorgen dus vrij laat vertrokken tegen 9.30.. Liam had problemen met wakker worden… ik heb die ingebouwde zwemclub ‘aan de overkant’ wekker ingebouwd zitten en kan dan wel nog even stil blijven liggen maar niet lang.. Liam gaat ook niet vroeg naar bed, wil altijd het laatste woord hebben en valt dus ook als laatste inslaap.. Niet alleen overdag fietsend praat hij veel maar ook ‘s avonds over van alles en nog wat, heeft vragen over alles waar ik ook niet meteen een antwoord op heb en vooral niet tijdens een beklimming! Dat heeft hij nu wel door en hij doet zijn best, trapt flink mee als het bergop gaat; hij doet er onder het commando: “kebab” er nog een schepje boven op en zo komen wij overal ‘boven’. Vandaag veel ‘aha Erlebnissen’ vanuit mijn solo tocht in 2006.. Met name in Sanguesa, langs het politieburo waar ik toen enkele uren doorbracht nadat mijn portefeuille uit het winkelkarretje van de supermercado even verder op van eigenaar verwisselde; dankzij de camera’s die daar ophingen kon ik mijn verhaal bij die politie laten bevestigen. Een geluk destijds was verder dat die ‘dief’, nadat hij het geld eruit gehaald had, die portefeuille weggooide en een eerlijke vinder belde toen de politie omdat hij in de gaten had dat daar mijn paspoort in zat… Ik hoor die politie agent nog steeds ‘bale bale’ zeggen en op mij wijzen… dacht dus dat het goed mis was.. niet wetende wat dat “vale vale” betekende en even later kon ik toen weer verder mét paspoort! .. In diezelfde supermercado de drankvoorraad voor vandaag weer aangevuld en alhoewel ik steeds aandring op veel te drinken is het antwoord steevast: “maar ik heb geen dorst”.. en hij verbaast zich erover hoe veel ik kan drinken… De etapa van vandaag was wel een ‘montanosa”, flink bergje op en flink bergje af… óp met zo’n 5-10 kilometros/uur, áf met top van vandaag 68km/uur waarbij ik dan van Liam de ‘dipstand’ moet aannemen, met de neus op het stuur moet gaan liggen om zo een aerodynamisch verantwoord geheel te vormen wat hij van achter uit het best kan beoordelen!.. Integestelling met het fietsen met Josine dus nu andere commando’s vanuit de commandopost achterop! Hij geniet dan met volle teugen, schreeuwt het bijna uit… bergop andere koek, alhoewel ik hem nu ook achterop tijdens de beklimming ook hoor zingen… ‘paardje is nog lang niet moe’ en ‘trippel trappel, trippel trappel’... kortom hij geniet het grootste deel van de dag.. Bij het fietsen in Spanje kan het voorkomen dat een ingeplande stop na zo’n 40 km niet kan doorgaan omdat er geen stop te vinden is en aangezien wij vanmorgen geen eieren konden vinden om die te bakken zin in eieren had om die onderweg zelf te bakken… duurde het even vooraleer we een restaurant vonden. In Gares/ Puente la Reina was er eentje en die moest dus ook meteen genomen worden. Probleem is hier niet alleen de Spaanse kaart maar ook het gegeven dat men hier gewend is eerst een voorgerecht te nemen, vervolgens te kiezen uit ‘los primeros’, dan uit ‘los secundos’ en dan nog uit een dessertaanbod een keuze te maken. Het duurde even voor ik die ober ervan overtuigd had dat we dat niet van plan waren.. slechts een gerecht en misschien een nagerecht.. Keuze Liam ½ kip met patatas en voor mij een visgerecht ‘variado frito’ of zo iets dergelijks.. Een toetje? ok, dacht dat ik voor Liam pannekoeken met slagroom en chocolade bestelde, bleken het soesjes te zijn die volgens de 'expert' te hard waren, de slagroom en chocolade werd wel goed gekeurd. Mijn ijsgerecht zat erin voor ik er erg in had.. Het weer hier is in een woord schitterend, strak blauw en de wind voor een groot deel van de dag gelukkig tegen, dat verfrist nog een beetje.. was die niet geweest dan?? op een stuk wind mee, voelde je meteen hoe warm het dan werd… In Puente la Reine de ene al lege accu tijdens ons eten voor 40% opgeladen… Onderweg had ik het er met Liam over waarom mensen de camino ‘lopen’, vanuit Saint Pied de Port (ongeveer 30 dagen) of vanuit Nederland zo’n maand of 3.. tijd om na te denken over van alles.. wil ik misschien van baan veranderen?, van studie ?, van man of vrouw? wat wil ik nog gaan doen in de toekomst.. tijdens zo’n tocht heb je daar dan tijd genoeg voor! Vandaag ook zijn gedachten gehoord ( hij denkt met name tijdens een beklimming!).. nl. “ga ik nu door met rugby of ga ik voetballen?, door de week trainen in Tilburg en dan in het weekend in Langenboom evt. met Jip voetballen.. hem aangeraden daar de komende weken nog maar goed over na te denken! en te bekijken wat daarvoor allemaal nodig is..
Net voor Estella (18km voor Los Arcos), de accu nog op 1 plusje… vroeg hij in het kader van zijn gedachtengang of hij geen voetbal kon kopen onderweg, kon hij alvast een bepaalde truk leren, een 'rainbowflick' ….. In Estella, meteen links een Decathlon en een Lidl naast elkaar, goed voor een bal en drinken, of toch maar weer een restaurantje onderweg? we kozen voor het laatste na eerst de bal gekocht te hebben die nu in een zak achterop onze bagage bengelt.. Nog 18kilometros naar Los Arcos, nog enkele beklimmingen voor de boeg.. Opeens rechts van de weg een druk bezocht barretje.. gestopt en enkele cola’s met water genuttigd.. van de serveerster vernam ik dat Los Arcos nog 9 km was met nog 1 beklimming en een knipperend teken dat de accu bijna leeg was.. en jawel hoor tijdens die beklimming ging het licht van die accu helemaal uit… Met hulp van Liam die ook nog genomen en toen de opmerking van Liam: ‘maakt me niet uit hoe ver het nog is, als het maar bergaf is!’ zagen we het bordje ‘Los Arcos’ en kwamen we aan bij ons hostal Ezequiel.. ze moesten even onze boeking zoeken, konden hem niet vinden, we stonden bijna weer buiten, kwamen ons achterna dat ze hem gevonden hadden.. ze zaten echt helemaal vol met caminogangers, lopers.. een geluk dat ik geboekt had..
Ik zit nu hier te typen, Liam is nog boven was net via whatsapp aan ‘t bellen maar aangezien dat nu meer dan een ½ uur geleden is, denk ik dat hij in slaap gevallen is.. Ga hem om 20.00 wakker maken om te eten.. zat bij de prijs van dit hostal bij.. Morgen? Logrono (34 km) door, dat is wel te halen en daarna ? even overleggen met Liam.. maar dat vernemen jullie dan wel in zijn ‘toetje van Liam’..

el jefe

  • 06 Augustus 2016 - 21:36

    Sepali:

    Prachtig verhaal weer...tja liam wilde vroeger ook al voorgelezen worden uit de enseclopedie dus die behoefte aan antwoorden zaten er al vroeg in! We lezen graag het toetje van liam straks. Veel groetjes uit utrecht van sepali & friso

  • 06 Augustus 2016 - 21:58

    Josine/Omi:

    Nou, weer heel wat kilometros erop zitten, zo halen jullie de 16e met gemak!
    Vandaag de kipcaravan in sevenum gestald met lekker veel hulp van rob en vinn.
    dominique, luuk en laurien verblijven daar tot donderdag en dan ga ik met sterre en liam ook nog 2 nachtjes ouwerwets kamperen.
    zo'n mooi weer als jullie hebben is het hier niet, maar vandaag goed te doen.
    buenas noches hombres! hasta manana!

  • 06 Augustus 2016 - 22:11

    Sepali:

    Aan omi:je bedoelde Adam denk ik? Of haal je Liam even terug uit Spanje om te kamperen

  • 06 Augustus 2016 - 22:15

    Pim:

    Prachtige fotoos , het lijkt wel Andalusia.....
    Begin d'r ook weer zin in te krijgen.....
    Deze week ook 122 km in de benen en de volgende neemt Wilma deel aan de Heuvelland 4 daagse vanuit Berg en Terblijt ( do tm zo.) en dan maak ik daar een fiets4 daagse van ....zal dan denken aan jullie mooie omgeving .....toy toy

  • 06 Augustus 2016 - 22:16

    Lieke:

    Nou sjef en Liam! Dat gaat goed en ziet er fantastisch uit op de foto's! Wat een ervaring Liam! En blaas aub wat zon hier heen. Wij hebben nu ook drie weken vrij in Nederland.
    Fijne vakantie nog. Groetjes van ons

  • 07 Augustus 2016 - 15:49

    Vivian:

    Rugby!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liam

ik ben liam en ik ben 12 jaar oud ik ga met mijn opa (Sjef) naar Santiago fietsen; ik ga na de zomer vakantie naar de middelbare en dat wordt een nieuwe tijd voor mij en ik vind het super spannend maar de basisschool was een leuke en speciale tijd dus het moet speciaal worden uitgevoerd en dat doe ik.. en ikke ben sjef, alias apo, 67 jaar jong... fietsfanaat en Santiago de Compostela al een paar keer bezocht.. de eerste keer 10 jaar geleden in mijn eentje.. een onvergetelijke tocht... ik hoop Liam ook een keer te laten proeven van het lekker fietsen met de neus in de wind, regen, zon, sneeuw als het moet zijn... volg ons en reageer a.u.b. voor als we het 'moeilijk hebben'...

Actief sinds 13 Juli 2016
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 14168

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Liam en Sjef van Bordeaux naar SdC

Landen bezocht: