'la Cruz de Ferro' genomen.. - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu 'la Cruz de Ferro' genomen.. - Reisverslag uit Vega de Valcarce, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu

'la Cruz de Ferro' genomen..

Door: Liam en Sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

13 Augustus 2016 | Spanje, Vega de Valcarce

Vega de Velcarce, 13-08-’16, a las quatro y media de la tarde, hauf vief dusse.

Zo die 95 kilometros zitten erop… Onze Mio leidde ons de eerste 15 km over ver- en onverharde wegen richting El Ganso waarbij de stukken onverhard vrij smal waren en de lopende caminogangers dus achter elkaar moesten gaan lopen om ons onder een ‘bon camino’ te laten passeren. Niet zo leuk voor die lopers en voor ons, wij moesten iedere keer snelheid minderen en dan met een voorzichtig belletje ons, achterop komend verkeer, aankondigen. Soms hadden ze ons al aan horen komen als wij in discussie waren over een of ander onderwerp of als Liam het weer op zijn heupen had en een of ander lied ten gehore bracht.. Het schoot de eerste kilometrós lekker op dus.. na El Ganso begon de klim naar ‘Cruz de Ferro’. Uit eerdere tochten weet ik me nog te herinneren dat het een vrij lange klim is en iedere keer als je weer denkt dat je boven bent na een bocht is er weer een volgende bocht te zien… Enkele km. voor de top heb je het dorpje Foncebadon, een laatste station voor de top… Er hadden tot dan toe weer heel wat zweetdruppeltjes mijn poriën verlaten en er dreigde een tekort aan vocht, mijn 1½ L. fles water was ‘vacia’.. gennen drup meer drin.. dus ff een stop en de fles en het lijf weer gevuld. En weer verder, eenmaal boven het bekende beeld, de houten paal boven op een hoop stenen met ‘unna cruz de ferro’ d’r boven op.. Zoals altijd een aantal mensen in trance, mediterend of wat dan ook aan de voet van die paal.. de nodige lege flessen bier en lege pakjes sigaretten aan de voet van die paal van mensen die van die verslaving af willen.. Geen elektrische sigaretten hier gezien Ton, dus ik weet niet of bekend is dat dat hier niet werkt! Alles goed in Cannes waar maar 1x per week internet ontvangst is nl. als de supermercado bezocht wordt?.. Enne diejen steen van dhr. Brienen uut Mill nie gevonden hier.. blijkbaar door een rariteiten verzamelaar meteen oppe kop getikt.. Ook troffen we daar 2 Nederlanders aan, Liam heeft daar een beter oor voor, hij hoort het meteen als er Nederlands gepraat wordt en laat dat blijken ook. 2 mannen uit Breda.. we hebben hen bij diejen hoop stenen op de foto vastgelegd en zij ons.. Na ‘la cruz de ferro’ volgt een kleine afdaling en dan nog een kleine beklimming en dan……………… een schitterende afdaling van 15 kilometrós met de nodige bochten. Liam had het liefst gehad dat ik alle remmen los liet, maar heb hem steeds moeten zeggen dat ik Omi’s stemmetje steeds hoorde, ‘remmen Sjef!!’ net zo snel naar beneden als naar boven!! Op een gegeven moment gestopt en hem het selfie-stickie in handen gegeven en hem enkele ‘levensgevaarlijke opname’s’ laten maken.. Ik zal die aan de intimi laten toekomen, via www.waarbenjij.nu kan dat helaas deze keer niet.. en wie deze opname’s wil zien zal me dat moeten melden dan kan ik proberen of dat via een whatsappje te regelen valt!! Beneden aangekomen Ponferrada vrij gemakkelijk in- en er weer uit gekomen dankzij Liam die oplettend de ‘gele pijlen’ in de gaten hield in dat toch vrij drukke verkeer daar. Bestemming van vandaag was door mij dus gisteren al vastgesteld als zijnde ‘Vega de Valcarce’, een klein dorpje aan de N VI antigua, naast de nieuwe dus, en onder de A6 de autobaan naar A Coruna. Die N VI loopt door een soort kloof, net naast en onder de die autostrada A6, waar ik ook weer een ‘aha erlebnis’ had.. Blijkbaar had daar wel enige tijd geleden ook een brandje gewoed zo te zien. Na Camponaraya, Cacabelos en Villafranca del Bierzo en Trabadeol ligt daar aan de N VI antigua dus ‘Meson Sarracin’ een Hostal met restaurant waar ik me net gedouched heb en Liam net in het restaurant een ‘Huevos fritos con patatas y bacon’ op heeft.. Ik heb net de bank weer beroofd omdat hier contant betaald moest worden…
Programma voor morgen?? Binnen 15 km. 2 pieken van > 1300 m.. we zitten nu op 630 m. dus dat wordt ff klimmen en daar kun je beter met frisse moed aan beginnen.. want op het eind van de dag is dat gemoed niet meer zo moedig en vraagt het, via ons achterwerk, om een moedig besluit te nemen nl. een eind aan de rit te maken en een andere zit te gaan zoeken.. Waar we eindigen?? Tot SdC zijn het nog minder dan 200 km (ongeveer 180 km).. Dinsdag in de middag landen Josine/Mark/Sterretje en Adam in SdC.. dus nog 3 dagen om in SdC te komen.. en dan ‘s avonds gezamenlijk naar A Coruna met de trein ? Zou mooi zijn… Hoe laat landen jullie Josine? even kijken of we dat kunnen kortsluiten.. ik ga kijken of ik via de mail contact kan leggen met Soetens om daar die tandem met bagage dinsdag ‘in te leveren’.. Morgen dus?? even na zoeken…
hasta luego, tot het toetje van Liam..

El Jefe

  • 13 Augustus 2016 - 20:13

    Sepali En Friso:

    Gaat goed he, heren? Liam....wij hebben bewondering voor je (en ook voor apo natuurlijk) ..we lezen vanavond graag ons favoriete nagerecht. Liefs uit utrecht

  • 13 Augustus 2016 - 21:43

    Omi/Josine:

    ola hombres,

    dat was ie dan el of la cruz de ferro, wel iets aparts, he liam?
    die laatste 200 km kunnen er nog wel bij, toch/ fantastisch, hoor!
    wij landen op 14.00 uur in Santiago en moeten dan nog van vliegveld naar de stad komen.
    hoe lang dat duurt, weet ik niet.
    maar dat hotel van soetens is vlakbij het station van SdC.
    leuker is natuurlijk om elkaar bij de kathedraal te vinden.
    het moet maar vis app-contact goed komen...

    hasta luego,
    muchos besos de langenboom

  • 13 Augustus 2016 - 22:15

    Pim:

    Proficiat jongens.....geweldig
    De resterende dagen kun jullie dus julie krachten war verspreiden....
    Ik wil wel zo'n appje ontvangen van die afdaling...Als koning van de afdaling( 72 km jongstgeleden) ben ik daar natuurlijk heel erg in geïnteresseerd .....
    Ik wens jullie en omi en de rest van de familie een prettig samenzijn in Espańa .....

  • 14 Augustus 2016 - 14:10

    Rob Van Der Grift:

    Gaat de goede kant op mannen: ik zie Santiago de Compostela al op het KAARTJE in dit verslag staan :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liam

ik ben liam en ik ben 12 jaar oud ik ga met mijn opa (Sjef) naar Santiago fietsen; ik ga na de zomer vakantie naar de middelbare en dat wordt een nieuwe tijd voor mij en ik vind het super spannend maar de basisschool was een leuke en speciale tijd dus het moet speciaal worden uitgevoerd en dat doe ik.. en ikke ben sjef, alias apo, 67 jaar jong... fietsfanaat en Santiago de Compostela al een paar keer bezocht.. de eerste keer 10 jaar geleden in mijn eentje.. een onvergetelijke tocht... ik hoop Liam ook een keer te laten proeven van het lekker fietsen met de neus in de wind, regen, zon, sneeuw als het moet zijn... volg ons en reageer a.u.b. voor als we het 'moeilijk hebben'...

Actief sinds 13 Juli 2016
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 14161

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Liam en Sjef van Bordeaux naar SdC

Landen bezocht: