138 kilomètres, 'n goed begin! - Reisverslag uit Escource, Frankrijk van liam rooij - WaarBenJij.nu 138 kilomètres, 'n goed begin! - Reisverslag uit Escource, Frankrijk van liam rooij - WaarBenJij.nu

138 kilomètres, 'n goed begin!

Door: Liam

Blijf op de hoogte en volg liam

01 Augustus 2016 | Frankrijk, Escource

‘het toetje van Liam’..

Vanmorgen dus vroeg op, 6h47!! lekker ontbijtje met nog zat broodjes over voor onderweg! de ‘chocolat chaud’ kon beter… enne op weg… het begin ging heel goed wat het fietsen betreft alleen, we waren de weg af en toe kwijt. Tot ik bedacht dat we ook onze iphone konden gebruiken wel mét datoroaming, dus die van Apo, te duur voor mijn vader ! en toen ging het een stuk beter… totdat ik door het lange schermkijken misselijk werd maar toen waren we al een eind op weg om uit Bordeaux te komen. Toen we uit Bordeaux waren ging het heeeele laaannnge stuuukkken goed.. tot we op een boerenland kwamen, we slipten in het zand en moesten honderden meters lopen in het rulle zand, apo de tandem trekkend en ikke duwend. De caloriënmeter schoot omhoog, de caloriën vlogen in het rond, de verbranding van m'n overtollige vet sloeg toe.. Toen we daar door heen geploegd hadden, kwamen we even verder op op een ander soort weg, vol met gaten en stenen, niet goed voor mijn ‘billetjes’, bij iedere hobbel kwam er een pijnkreet van onder… Uiteindelijk op de goede weg en toen we bij het hotel aankwamen, hebben we daar ons eerst lekker verfrist, ikke eerst om mijn ‘billetjes’ even te verwennen en daarna in het hotel lekker chips en frisdrankjes tot me genomen, daar was ik wel aan toe… In dat hotel was ook een winkel waar je van alles kon kopen, ik kocht daar een eight-pack cornflakes en met een glas melk verdwenen er daar 3 packs van … nu heb ik dus voor morgen een five-pack over… Die gaan wel op.. Naast dat hotel was een restaurant dat maar dicht en dicht bleef, apo zei dat de restaurants hier altijd pas laat opengaan en we wachtten dus maar af.. na een rondje wandelen door het dorpje, ging de deur van het restaurant open en kwamen er 2 werknemers met de baas naar buiten.. ze vertelden ons dat ze maandag avond altijd gesloten waren… nondeju (zie apo) wat nu? het enige restaurant in de omgeving dicht op maandagavond, net als wij arriveren… nondeju zei apo weer… ‘gelukkig’ zei die man dat er nog een restaurant in de buurt open was!! 5 km verderop/ terug, rechts langs de weg!! ‘de rien’ pour un automobilist, mais pour un cyclist avec des fesses douloureuses, est-ce scandaleux. Dit is een nette vertaling wat Liam er toen allemaal uitgooide, niet in het Frans maar in het Tilbo’s… Het duurde even maar de honger overwon alles… op de fiets met half gevulde accu, moest dat toch te doen zijn… 123 km in de benen, “de rien”, zei Apo, nog na zijn zoveelste ‘nondeju..’ en oppe weg naar dat restaurant.. en alhoewel het naast die autobaan lag stonden er geen vrachtwagens geparkeerd, geen goed teken vlgs. Ben… daar deux portions ‘carpaccio de boeuf’ genuttigd, ik ½ en apo 1½, kreeg ze niet op met al die gebakken aardappels, zat waarschijnlijk al vol met de 3 packs of cornflakes.. Eten was wel gezellig en de serveerster vond mij wel een ‘beau garcon’ en kreeg er maar niet genoeg van om dat te vertellen… na een ijs-toetje, deux boules de vanilles, une boule de mandarin et une boule de caramel.. gingen we weer oppe tandem naar ons hotel… 5 km verder op !!! toen we weer bij ons hotel aankwamen stond de kilometer teller voor vandaag op 139 !!! op een dag!! morgen? ontbijt tussen 8 en 10 en dan verder naar Peyrehorada een kleine 80 kilomètres verder op… (als we niet weer de weg kwijtraken en ergens verzand raken…) nu eerst nog ff op bed liggen en youtube kijken en dan slapen op mijn buik zodat mijn ingesmeerde ‘billetjes’ ff rust krijgen…
tot morgen dus
groetjes Liam

• 01 Augustus 2016 - 22:14

Mama:

Liam....knap hoor. Ben kei trots op jou

• 02 Augustus 2016 - 06:03

Gerardo:

Goede vrienden goedemorgen,
    Tip voor Liam. Kijk eens op de iPhone van Apo. Ik heb daar TomTom opgezet. Deze kun je in een hotel met goeie WiFi altijd updaten.
    Voordeel van TomTom is dat je geen gebruik maakt van dataroamimg. Gaat via de satelliet kost niets en kun je zetten op fietsroutes en dus geen zandpaden. ;-)
    Succes
    Padre Gerardo.

• 02 Augustus 2016 - 09:54

Josine/Omi:

Gpeoie tip, Padre Gerardo!!
    Liam, doe er iets mee.
    Fiets ze vandaag!
    groeten van Cas en Niek, Adam en Sterre

• 02 Augustus 2016 - 20:59

Wilma:

Wow Liam je bent nog een betere verteller dan je apo. Khoop dat er nog meer leuke toetjes volgen.