Los pyreneos.. - Reisverslag uit Jaca, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu Los pyreneos.. - Reisverslag uit Jaca, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu

Los pyreneos..

Door: Liam en Sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

04 Augustus 2016 | Spanje, Jaca

Jaca, 04-08-’16, a las tres y media de la tarde…

Tjakka, Tjakka en nog eens Tjakka.. in één dag over de Pyreneeën…
‘t was wel even afzien, maar het is achter de rug. Liam wist niet wat hem te wachten stond en was bij vertrek, even voor 9h00 zenuwachtig.. vanaf Oloron-Sainte-Marie was de klim, volgens het boekje, de eerste kilometros nogal te doen enne aangezien we de eerste 11 er gisteren dus al op hadden zitten tot aan Lurge-Sainte-Cristau, vandaag dus nog zo’n dikke 50 tot aan de top van de Col de Somport… De eerste kilometros gaan via de D 238 en soms moet je gebruik maken van de N134 waar ook al dat vrachtverkeer over heen gaat. Niet Liam’s en ook niet mijn favoriete gebeuren, zo’n grote vrachtwagen die je op een afstand van minder dan 1 meter inhaalt.. Gelukkig komt het vaker voor dat die vrachtwagen naar de linker-weg-helft kan uitwijken omdat er geen tegenliggers komen, maar soms… Na 2 uurtjes fietsen weer even ons ontbijtje genuttigd.. onze eitjes nu met kaas en brood uit een warme bakker uit een dorpje dat we doorkruisten en weer verder. Enfin op een gegeven moment, zo’n 8 km onder de top van de Col de Somport, mogen die vrachtwagens door de tunnel, wij niet, wij moeten de weg naar de top helemaal afleggen.. en volgens het boekje begint het daar pas echt te stijgen, nu dus wel bijna zonder verkeer.. en dat was dus ook zo. Stukken van >14%.. Net voordat we linksaf sloegen, voor die tunnel, haalden we een zwaar bepakte fietser in.. Bij die afslag even met elkaar gesproken, bleek een Duitser te zijn die in Arles gestart was.. Hij had langer tijd nodig om zijn accu weer op te laden, wij dus weer verder. Onze 2de accu was aan de beurt bij het ontbijtje na een 40 km en die was voor die laatste 8 kilometros nog ⅔ vol.. De laatste 8 kilometros… om de 2-2½ km maar een pauze ingelast. Dit was echt weer even afzien niet alleen voor Liam (wanneer begint die een keer te zweten??) maar ook voor mij!! Wist me het echt niet meer te herinneren van 10 jaar geleden toen ik in mijn eentje hierover heen fietste. Het water gutste onder mijn helm vandaan en moest echt weer ff op adem komen.. Net onder de top (achteraf op 100 m van de grensovergang) alle accu’s leeg, die van Liam, die van mij en die 2 die ik vanmorgen volledig volgeladen had meegenomen.. dus ff een break gepakt en alle accu’s weer even opgeladen.. 100 meter verder dus de grensovergang en die even op de gevoelige plaat vastgelegd.. En toen… een 28 km afdaling.. en nu genoot Liam echt (zie video). Bergop is hij soms nog erger dan Padre Gerardo!! die kletst soms ook de oren van mijn kop tijdens de zwaarste inspanning, oren die dan die als grapje bedoelde opmerkingen niet kunnen hebben, oren die alle moeite hebben om te voorkomen dat de helm eroverheen zakt van al dat zweet wat van die kale bol afkomt stromen.. Tijdens zo’n stop in die laatste 8 verbaasde Liam zich daar ook nog over!! Jeetje jij zweet… !! en hij ?? ik weet niet hoe hij het doet maar alleen een beetje rood hoofd, verder niets.. Dus af en toe heb ik naar achteren geroepen, nu even doortrappen en ophouden met kletsen!! en net zoals bij Josine merk je dan wel dat dat effect heeft (niet dat die zo veel kletst!!). Onderweg tijdens die laatste 8 km kwam ik erachter hoe ik hem ‘nog harder’ kon laten trappen, nl. door ‘KEBAB’ te roepen.. hij moest en zou dus vandaag zijn lievelingsgerecht hebben, KEBAB in Jaca… en ik heb dus tijdens die laatste km. dat de nodige keren moeten roepen!! en dat werkte. De afdaling was heerlijk en na 28 km, binnen 1 uur waren we in Jaca.. daar heb ik hem maar weer een hotel met zwembad laten uitzoeken.. waar we alle twee even hebben kunnen ontspannen, alhoewel de weg erheen niet gesmeerd liep.. het was een zwembad waar gasten van het hotel gratis gebruik van konden maken, op zo´n 15 minuten lopen van het hotel… bleken er dus wel zo’n 40 te zijn doordat ik de kaart ‘verkeerd’ las…
Vanavond, een gezellige drukte zoals dat in Spanje altijd is rond de klok van 20.00 uur maar genne KEBAB tent te vinden, wel de ene tapa naast de andere tapa tent… maar alles in het Spaans en het Engels is ook niet te lezen… dusse Liam heeft wat ‘moeten’ proeven, helaas smaakte niets zo lekker als alles wat zijn vader klaar maakt, aardappelkroketjes met kaas, met calamares, geroosterde kaasblokjes met jam en gekookte aardappels met aoli, terwijl ik mijn vingers hier letterlijk en figuurlijk blijf aflikken.. Een grote SLUSH-PUPPY als dessert moest er toen ook nog aan geloven..

Nu nog dus even het toetje van Liam:
hij ligt gevloerd op bed, heeft net nog ½ uur in een warm bad gelegen en ligt nu TV en op zijn telefoon you tube te kijken, ligt af en toe in een deuk… op mijn vraag of hij nog wat wil meedelen, krijg ik als antwoord tevens een vraag: weet iemand van jullie een KEBAB tent in Spanje op onze reis!!??

  • 04 Augustus 2016 - 23:05

    Josine/Omi:

    Hallo stoere binken,
    Dat was geen kattepis vandaag!
    Die video van jou, Liam, is super.
    Toen Niek die zag, wilde hij ook naar Spanje...
    Morgen niet zo'n zware etappe???
    Slaap lekker, droom maar van kebab

  • 04 Augustus 2016 - 23:35

    Fred:

    Knap werk ga zo door, groet Fred

  • 04 Augustus 2016 - 23:40

    Joep:

    Goed bezig!!!

  • 05 Augustus 2016 - 00:07

    Sepali:

    Super mannen!!!! Weer leuk om te lezen. Xxx seep

  • 05 Augustus 2016 - 05:03

    Dominique:

    superstoer mannen! geniet weer van de verslagen!

  • 05 Augustus 2016 - 07:37

    Mark Van Rooij:

    Goed gedaan heren, welkom in Spanje ;)

  • 05 Augustus 2016 - 08:58

    Ranjani & Co:

    Super gedaan!! Cas zegt: sneller fietsen Liam dan ben je ook weer sneller in Nederland.

  • 05 Augustus 2016 - 12:41

    Elly En Herman:

    Wat een avontuur! Liam, wat maak je allemaal mee zeg, geweldig dat je dit samen met apo meemaakt! We zijn helemaal onder de indruk dat jij dit allemaal kunt! Helemaal over het topje van de Pyreneeën! Dit vergeet je nooit meer!
    We genieten weer van de verslagen en vooral van het toetje van Liam!

  • 05 Augustus 2016 - 15:06

    Toot:


    Tsonge, wat hebben jullie een sterke benen en Liam helemaal. Misschienkun jij wel in de boek of records,want ik geloof dat niet veel jongens van 12 je dit nadoen. Je bent een echte volhouder Liam . Apo kan er trouwens ook wat van!!.
    Het was daar op die top zeker wel koud.
    Fijne tocht voor morgen!!!!

  • 05 Augustus 2016 - 15:40

    Rob Van Der Grift:

    Mooie foto's van jullie pyreneeen rit. Knappe prestatie mannen, naar 1640 mtr geklommen. Pittig. Hasta mañana !

  • 05 Augustus 2016 - 19:47

    Pim:

    Ik wacht op antwoord...........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liam

ik ben liam en ik ben 12 jaar oud ik ga met mijn opa (Sjef) naar Santiago fietsen; ik ga na de zomer vakantie naar de middelbare en dat wordt een nieuwe tijd voor mij en ik vind het super spannend maar de basisschool was een leuke en speciale tijd dus het moet speciaal worden uitgevoerd en dat doe ik.. en ikke ben sjef, alias apo, 67 jaar jong... fietsfanaat en Santiago de Compostela al een paar keer bezocht.. de eerste keer 10 jaar geleden in mijn eentje.. een onvergetelijke tocht... ik hoop Liam ook een keer te laten proeven van het lekker fietsen met de neus in de wind, regen, zon, sneeuw als het moet zijn... volg ons en reageer a.u.b. voor als we het 'moeilijk hebben'...

Actief sinds 13 Juli 2016
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 14182

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Liam en Sjef van Bordeaux naar SdC

Landen bezocht: