123 kilomètres - Reisverslag uit Escource, Frankrijk van liam rooij - WaarBenJij.nu 123 kilomètres - Reisverslag uit Escource, Frankrijk van liam rooij - WaarBenJij.nu

123 kilomètres

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

01 Augustus 2016 | Frankrijk, Escource

Escource, le premier d’aout 2016!!! 17h30!!

123 da’s ff gefixed, watte?? 123 de kilomètres !! incroyable, niet te geleuve !! met Josine un zeldzaamheid.. en den diejen achterop fluitend, telt zijn verbruikte caloriën en trekt datgene wat hij er boven in stopt weer vanaf… bij een supermarché ( Super-U) onderweg gekochte cruesli chocolade repen bleken 328 caloriën te zitten, met een pak van 2 hield dat ik dat ik die andere kreeg!!… dat was toch wel jammer 1500 caloriën oppe teller na 50 km en dan met 1 a 2 happen er meteen weer 328 van ingeleverd… zo wordt er niets van dat six-packs vetrolletjes verbrand… en die, zo hebben we ons voorgenomen, moeten er in SdC vanaf zijn… Maarre eerst even over de eerste kilometres… ‘How to get out of a place’, of te wel op zijn Frans ‘comment partir d’une ville’ op zijn Limburgs ‘nondeju wie kumse oet un nogal grote plaats’ … een voor mij alom bekend probleem al jaren… Bordeaux, gearriveerd met een vliegtuig, met de taxi naar het hotel en dan ‘s morgens op weg naar Escource.. op Google maps al ff gekeken en dacht het wel te weten.. Maar toen ik op een gegeven moment tussen de flatgebouwen door, om even voor 8h00, de zon rechts van mij zag en het bord met Bordeaux-Nord naderde, dacht ik ‘da’s de verkeerde kant op’... de zon moet links van mij staan en op dat bord Bordeaux-Sud.. even nagevraagd bij een locale madam en jawel hoor die bracht met weer op het juiste pad.. de weg die we afgelegd hadden gewoon weer terug, richting ‘bassin Arcanchon’... zo gezegd zo gedaan.. alleen als er wegopbrekingen zijn en die borden ‘deviation’ verschijnen is het weer ff mis tot Liam riep: “geef me je iphone even, zet de datoroaming aan en kijk waar je zit en waar je heen moet!” … ´maar hoe moet da?’ Enkele seconden later wisten we waar we stonden en waar we heen moesten.. Liam die telefoon in zijn handen gegeven en de linksaf-rechtsaf-rechtdoor commando’s volgden elkaar in rap tempo op..
Na ½ uur klonk van achter het commando: “stop even, ik moet kotsen”, wagenziek kun je ook achterop de fiets worden!! en we hadden geen pleisters voor achter de oren bij… even gestopt bij zo’n groen bak maar gelukkig bleek dat evenals de druk op zijn anus ‘loos alarm’ … Vanaf toen af en toe even gestopt en gekeken of we nog goed zaten… en zo kwamen na wat gezoek uit Bordeaux, richting Les Landes.. door een nationaal park heen, lange, heeel laaange rechte wegen door Les Laaaandes… ook Liam vond het schitterend en floot verder.. In Belin-Beliet (2 gefuseerde dorpen) eeuwenlang een plek van langstrekkende Santiagogangers, de lunch genuttigd waarbij Liam opmerkte dat de spaghetti wel lekker was maar die van zijn vader vele malen lekkerder en er bleef dus ook iets liggen.. Daarna verder voor een groot deel langs de A63 richting Bayonne en langs dat plaatsje waar de broer onder mij jarenlang burgemeester gespeeld heeft gedurende de zomervakantie.. Ook daar zagen we dat de wagens van Boekestijn transport ook af en toe stil moeten staan.. Toen we een stuk parallel aan die autobaan reden, kregen we steeds claxongeluiden van passerende vrachtwagen.. de eerste keer dacht Liam dat het Ben was… maar ik heb hem duidelijk kunnen maken dat dit niet zijn parcours is.. Daarna een déjà-vu in Labouheyre.. een kerkje links naast de weg waar we in 2008 onze handtekening ‘in het grote boek’, onder die van mensen uit Deurne, zetten. Het boek is verdwenen maar de schelpen in de deurstijl zijn er nog steeds…
Om 16.00 op de plaats van bestemming, een B&B in Escource, nog niet open en even genoten van de kuitenmassage van Liam. De teller van Liam’s caloriën meter stond op iets meer dan 2500 kaloriën en dat op een vlakke etappe.. dat wordt wat over enkele dagen.. Ik merk wel dat hij fietst… als ik het wat zwaarder heb en naar zijn hartslag vraag is die in de buurt van de 100, vraag ik wat ondersteuning dan stijgt ie naar zo’n 160 en hij heeft nu in de gaten dat dat meer calariën oplevert… letterlijk en figuurlijk.., 2000 caloriën 50 Eurocent, 2500 1 Euro, met daarnaast 5 Euro/dag voor eigen gebruik (ben ik goedkoop van al dat gevraag om iets te eten of te hebben af.. en hij spaart zo geld bij-elkaar, geeft het dan niet echt gemakkelijk uit…).
Nu dus gedouched, even zitten op een ander ondervlak en net mijn 2 pilsjes op waarmee mijn vochtgehalte weer enigszins op peil is.. Nog ff buiten wandelen, even rondkijken en dan hopen dat het restaurant op de hoek nog open gaat… die hebben een bord buiten staan met een dagschotel…
Maar daarover meer in de avond-editie, dan met het ‘toetje van Liam”..
Le chef,

  • 01 Augustus 2016 - 19:11

    Wilma:

    Hé Liam, blitse fiets outfit! Enne petje af voor die eerste 123 km

  • 01 Augustus 2016 - 19:56

    Lieke:

    Wauw! Wat goed zeg! Ga zo door samen! Over fietsen gesproken... Nio fietst zonder zijwieltjes!! Hahaha. Geniet ze samen! Groetjes uit Cuijk

  • 01 Augustus 2016 - 20:16

    Josine/Omi:

    Wauw Liempie en Apo,
    heb de hele dag aan jullie moeten denken.
    Keigoed zeg 123 kilometer met godweethoeveel calorien!!!
    Prachtige fotos'! Laat ook eens een voorbijganger een foto van jullie samen maken..., veel kusjes uit Langenboom.
    PS. Niek vind het maar raar dat jullie er niet zijn. Zijn ze er morgen dan?
    ik wens jullie morgen weer zo'n dag

  • 01 Augustus 2016 - 20:52

    Pim:

    Knap hoor mannen!
    Liam:Hoehoog waren die bloempotten? En hoe groot ben jij nou?
    123 kilometer! Hoe laat zijn jullie vertrokken?
    Veel sterkte en veel plezier met jullie tweetjes!

  • 01 Augustus 2016 - 21:15

    Ranjani:

    super goed gedaan!! Wauw wat veel kilometers! niet te veel op een dag??

  • 01 Augustus 2016 - 21:29

    Jeroen:

    Staat er ook nog een bonus voor elke dag die jullie eerder arriveren of zo? 123km en nog een stukje verkeerd gefietst ook.. knap hoor Liam! Kijk jij maar gewoon mee op Google met de GPS en roaming aan inderdaad en dan komt t wel goed :-)

  • 01 Augustus 2016 - 21:43

    Sepali En Friso:

    Chapeau!!! Wij doen het jullie niet na!! Fijne avond,liefs uit utrecht.

  • 01 Augustus 2016 - 21:47

    Liam Van Rooij:

    hallo volgers..
    dank voor ieders reactie.. Liam loopt naast zijn schoenen.. zitten gaat wat moeilijker... ligt nu op zijn buik in bed.. billetjes ingesmeerd, kan die zelf!! Pim nie, die moest ik doen, uren werk... vanochtend dus vroeg op, 6h47 morgen pas om 8 uur ontbijt.. dus wat later op en op weg, zijn ook maar een kleine 80 km.. zonder dwalingen.. met de Google en GPS roaming geen probleem ... die bloempotten waren van mijn maat, ik ben nu 1.53 cm.. na al die loftuitingen misschien iets groter.. enne Niek morgen zijn we er nog niet.. maar als we meer terug in Nederland zijn, fietsen we wel ff naar Arnhem.. op en neer via Cuijk kunnen we die coureur zonder wieltjes ook aan het werk zien, misschien fietst die wel mee!..

  • 01 Augustus 2016 - 22:45

    Mark Van Rooij:

    Hoi Liam en apo; een goed begin is het halve werk.
    Mooie prestatie van jullie.

    Liefs Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liam

ik ben liam en ik ben 12 jaar oud ik ga met mijn opa (Sjef) naar Santiago fietsen; ik ga na de zomer vakantie naar de middelbare en dat wordt een nieuwe tijd voor mij en ik vind het super spannend maar de basisschool was een leuke en speciale tijd dus het moet speciaal worden uitgevoerd en dat doe ik.. en ikke ben sjef, alias apo, 67 jaar jong... fietsfanaat en Santiago de Compostela al een paar keer bezocht.. de eerste keer 10 jaar geleden in mijn eentje.. een onvergetelijke tocht... ik hoop Liam ook een keer te laten proeven van het lekker fietsen met de neus in de wind, regen, zon, sneeuw als het moet zijn... volg ons en reageer a.u.b. voor als we het 'moeilijk hebben'...

Actief sinds 13 Juli 2016
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 14163

Voorgaande reizen:

31 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Liam en Sjef van Bordeaux naar SdC

Landen bezocht: