meneer de 'quizmaster' - Reisverslag uit Astorga, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu meneer de 'quizmaster' - Reisverslag uit Astorga, Spanje van liam rooij - WaarBenJij.nu

meneer de 'quizmaster'

Door: Liam en Sjef

Blijf op de hoogte en volg liam

12 Augustus 2016 | Spanje, Astorga

Astorga, viernes el 12 de agusto, a las seiz de la tarde, zes uur, zes oer

Pfffft, net terug van de bezichtiging van Palacio Episcopal de Gaudi, 29 graden is toch wel heet, in de zon, zonder die fietswind..
Vanochtend rustig aan gedaan, Liam sliep tot 9.00 uur en in de tussentijd was ik weer begonnen met de voorbereidingen voor vertrek.. Om 9.30 stonden we buiten om bij de buren (ook deel van het hostal) te gaan ontbijten. Liam z’n favoriete tortilla con patatas, ik café con leche y unne croissant. Liam had nog zin in wat extra’s en koos nog voor een gebakje mét doping.. Hoe hij die dingen opkrijgt is me een raadsel.. alhoewel om deze op te krijgen, moest ik hem echt helpen… Klokslag 10 (van de kathedraal) vertrokken, weer enige problemen ondervonden vanne ‘getting out of a place’... maar na wat gezoek gevonden en over mooie rustige wegen richting Astorga zo’n kleine 70 km. verderop.. Santovenia de la Valdoncina, Chozas de Abojo, Mozendiga, Vilar de Mazarete waar Liam zin had om iets te drinken, vanmorgen vergeten om onze watervoorraad aan te vullen en dat daar dus maar gedaan in een locale bar waar je bij iedere bestelling van die lekkere tapa’s gratis erbij kreeg. In ieder bar staat natuurlijk de TV aan en daar hebben we dus kunnen zien dat Spanje basketballend van Nigeria gewonnen heeft.. Van de Nederlandse prestaties weten we niets.. Iedere Spaanse gouden medaille zien we hier wel 20 x per dag en Liam vraagt zich iedere keer weer af waarom ze dat zo vaak herhalen..! Weer verder, ook een deel over zo’n grindpad met kleinere en groter stenen, kleine en grotere kuilen, kleinere en grotere perigrino’s, bepakte en onbepakte fietsers, gééntje met ebike!! Hospital de Orbigo bereikt, weer zo’n déjà vu.. Die brug, als je die 1x gezien hebt, vergeet je nooit meer, schitterend gezicht.. daar even gestopt en wat opname’s gemaakt. Liam had weer honger en 2 broodjes met ham en kaas besteld. Het broodje was een 20 cm stokbrood belegd met ham en kaas en hij voorzag die ruim van cocktail saus en at die onderweg, ja al fietsend op..!! helemaal!! Langzaam maar zeker naderden we ons einddoel van vandaag Astorga. Onderweg speelde Liam ‘quizmastertje’ een radio-uitzending af en toe onderbroken door ‘commercials’ en ik moest met vervormde stem deelnemers spelen van Blije Hekkie tot sombere Henkie.. en dat allemaal voor een wasmachine!! een en al lol onderweg.
In Astorga met behulp van Mio ons hostal ‘Coruna’ makkelijk kunnen vinden en ons daar verfrist, gedoched, Liam gebadderd… Daarna Astorga ingelopen, wat kadootjes gekocht en El Palacio Episcopal van binnen en buiten bekeken, de Cathedraal alleen van buiten.. Nu zitten we weer in ons hostal, beneden in een barretje onder het genot van een Estrella Galicia en een dubbele cola (Liam) dit verslag te schrijven.. Zo meteen na 19.00 uur nog kijken of we wat tapa’s of anders kunnen vinden en dan vroeg naar bed, TV kijkend, Olympic games en dan morgen vroeg op voor de beklimming van de ‘Cruz de Ferro’.. een bergetappe dus: ‘hors categorie’ …
Voor de niet-intimi onder ons.. De hele reis hebben Liam en ik al 2 stenen bij die we daar op diejen hoop stenen, die boven bij dat kruis ligt, gooien. Daarbij gooien we ook alle twee iets weg waar we vanaf willen.. Liam heeft er al zwaar over nagedacht en ik ook… Dus omhoog mét die zware last op onze schouders waar we vanaf willen en dan de schitterende afdaling richting Ponferrada zonder die last, en als het ff kan even verder nl. Vega de Valcarce, mesón Sarracin om dan de dag erna weer de volgende bergetappe, dan een stuk lichter, aan te vangen. Dan nl. volgen nl. nog enkele >1300 meter toppen.. Nog een bergetappe dus vooraleer we afdalen in Galicië. Aan het weerbericht te zien, voor a.s. maandag/dinsdag verwachten ze daar enkele regen- én onweersbuien, gunstig dus met betrekking tot die bosbranden daar… we sulle sien..
tot vanavond bij ‘el toetje de Liam’..

• 12 Augustus 2016 - 21:19

Omi/Josine:

ola hombres,

wat een leuke foto's weer, het gaat nog steeds lekker, zo te zien.
    wij zijn weer terug van de schatberg. gisteren de hele dag regen, vandaag is het beter geweest.
    de tent toch droog kunnen inpakken en vanmiddag door paul goijer opgehaald.
    lekker weer thuis. morgen gaan sterre en adam naar tilburg en dinsdag vliegen we naar jullie.
    wie zal het eerst in SdC zijn????
    buenas noches de langenboom

• 12 Augustus 2016 - 21:26

Pim:

Mooi.
    Hoe is ut met die Sixpack ? Na al die tortilla's , sausjes , chocotoetjes ?

• 12 Augustus 2016 - 21:52

Sepali En Friso:

Wij krijgen honger van die foto's van jullie trip!! En liam...al een sport gevonden tussen al die antwoorden?

• 13 Augustus 2016 - 00:27

Sepali:

Nou...het toetje ligt vast al te slapen...ik zo ook maar dan..xxx seep